Αναλυτικό ρεπορτάζ για το Αγροτικό Εθνογραφικό Μουσείο Αραδοσιβίων παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα η καθημερινή εφημερίδα «Ελευθερία» της Λάρισας, στο οποίο καταγράφεται το αίτημα των κατοίκων να δοθεί ηλεκτρικό ρεύμα στο μουσείο. Η δημοσιογράφος Λένα Κισσάβου παρουσίασε εύστοχα τις θέσεις των κατοίκων και του Δημάρχου Ελασσόνας, ο οποίος αμφισβήτησε (!) το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Μουσείου, ισχυριζόμενος ότι τα κλειδιά τα έχουν τα μέλη του συλλόγου.

Σε συνέχεια του ρεπορτάζ, ο προέδρος του συλλόγου Κ. Σαχινίδης απέστειλε δήλωση, στην οποία τονίζει μεταξύ άλλων ότι το Μουσείο ανήκει στο Δήμο Ελασσόνας και τα εκθέματα είναι δωρεές των κατοίκων, και ότι ο κ. Ευαγγέλου συκοφαντεί και σπιλώνει τους ανθρώπους του μουσείου.

Ανακοίνωση για τις δηλώσεις Σαχινίδη εξέδωσε το Γραφείο Τύπου του Δήμου Ελασσόνας, το οποίο κατηγορεί τον κ. Σαχινίδη ότι δεν παραδίδει τα κλειδιά του μουσείου στον νόμιμο ιδιοκτήτη…

Βρέθηκε τελικά ο ιδιοκτήτης…!

ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ»

ΤΟ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΑΔΟΣΙΒΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΑΣΣΟΝΑ
Μουσείο… αμφιβόλου ιδιοκτησίας!

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα παραμένει εδώ και πέντε χρόνια το κτίριο του Αγροτικού Εθνογραφικού Μουσείου Αραδοσιβίων στον Δήμο Ελασσόνας, για λόγους που αφορούν στο ιδιοκτησιακό του ακινήτου!

Από τη μία, το σωματείο με την επωνυμία «Αγροτικό Εθνογραφικό Μουσείο Αραδοσιβίων», καταγγέλλει τη δημοτική αρχή Ελασσόνας ότι αδιαφορεί έναντι της υποχρέωσής της να αναλάβει τη λειτουργία του Μουσείου και ότι αρνείται να πληρώσει το ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ από την άλλη ο δήμαρχος Ελασσόνας κ. Νίκος Ευαγγέλου ερωτηθείς για το θέμα, από την «Ε», απαντά: «Να μας δώσουν (τα μέλη του σωματείου) τα κλειδιά του Μουσείου να το λειτουργήσουμε!».

Όπως ισχυρίζεται ο πρόεδρος του σωματείου κ. Κώστας Σαχινίδης, «το Μουσείο εγκαινιάστηκε το 2010 και μέχρι το 2013, λειτουργούσε με εργοταξιακό ρεύμα. Έκτοτε αυτή την υποχρέωση έπρεπε να αναλάβει ο Δήμος Ελασσόνας, καθώς το Μουσείο του ανήκει. Μάλιστα υπάρχει και απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ελασσόνας, για την αποδοχή της ιδιοκτησίας του και την ευθύνη της λειτουργίας του. Εμείς σαν σωματείο, προσπαθούμε χρόνια να διατηρήσουμε το Μουσείο «ζωντανό» και με πρωτοβουλία μας ξεναγούμε εθελοντικά μαθητές και επισκέπτες τους στους χώρους του, όπου εκτίθενται αντικείμενα της λαϊκής μας παράδοσης, τα οποία έχουν προσφερθεί από το σωματείο».

Ο δήμαρχος Ελασσόνας, κ. Ευαγγέλου, από την πλευρά του απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της «Ε», αφήνει να εννοηθεί ότι υπάρχει «ομιχλώδες τοπίο» όσον αφορά στην ιδιοκτησία του μουσείου, και ότι ο Δήμος Ελασσόνας βρίσκει εμπόδια στη λειτουργία του.

Συγκεκριμένα αναφέρει: «Μόλις παραδοθούν τα κλειδιά του κτιρίου στον Δήμο και η χρήση του, όπως κάθε δημοτικού κτιρίου, βαρύνει πραγματικά τον Δήμο, τότε θα πληρωθεί και η παροχή ρεύματος.

Η δημοτική αρχή είναι υπόλογη έναντι των πολιτών για την περιουσία του δήμου, αφού ουσιαστικά τους ανήκει. Δεν θα μπορούσε λοιπόν να πληρώνει πάγια έξοδα λειτουργίας ενός κτιρίου για την προσωπική προβολή κάποιου, ο οποίος με τα λεφτά των συμπολιτών μας θέλει να κάνει, ανέξοδη, προσωπική προβολή. Κύριο μέλημά μας εξαρχής ήταν και παραμένει, η προάσπιση των συμφερόντων του δήμου, χωρίς λαϊκισμούς και τυμπανοκρουσίες».

300 ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ

Πρόσφατα δόθηκε στη δημοσιότητα επιστολή, την οποία φέρεται να υπογράφουν 300 δημότες της Ελασσόνας, με μοναδικό αίτημά τους «να δοθεί ηλεκτρικό ρεύμα στο Μουσείο της Αγροτιάς από τον δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο Ελασσόνας».

Συγκεκριμένα, στην επιστολή αναφέρονται τα εξής:

«Εμείς οι δημότες του Δήμου Ελασσόνας, που υπογράφουμε το κείμενο αυτό αιτούμαστε: Να γίνουν όλες οι νόμιμες ενέργειες από τον Δήμο Ελασσόνας, που είναι ο νόμιμος ιδιοκτήτης του κτιρίου του Μουσείου Αραδοσιβίων, για να δοθεί επιτέλους ηλεκτρικό ρεύμα στο κτίριο του μουσείου της αγροτιάς.

Θεωρούμε αναγκαίο και απαραίτητο για τον Δήμο μας και για τον πολιτισμό του τόπου, το μεγαλύτερο Λαογραφικό Μουσείο της περιοχής Ελασσόνας να έχει ηλεκτρικό ρεύμα, ώστε να επιτελεί απρόσκοπτα τους σκοπούς του».

Η ΙΣΤΟΡΙΑ

Σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει ο κ. Σαχινίδης σε ομιλία του κατά τα εγκαίνια του μουσείου: «Το Αγροτικό Εθνογραφικό Μουσείο Αραδοσιβίων ιδρύθηκε, το 1995, ως μη κερδοσκοπικό σωματείο, από μια ομάδα φιλόδοξων Αραδοσιβιανών, με έδρα τα δημοτικά διαμερίσματα της Γαλανόβρυσης και του Στεφανόβουνου Ελασσόνας, που παλαιότερα ονομάζονταν Αραδοσίβια.

Ο κύριος σκοπός του ιδρύματος ήταν και είναι η διάσωση και διατήρηση των λαογραφικών και εθνογραφικών στοιχείων του Αγροτικού Πολιτισμού καθώς και η καταγραφή, μελέτη και προβολή του παραδοσιακού πολιτιστικού υλικού και των εθιμικών μορφών ζωής. Επιπλέον, το Μουσείο έχει έναν πολιτιστικό επιμορφωτικό χαρακτήρα και ταυτόχρονα σηματοδοτεί ένα άλλο είδος οικονομικής ανάπτυξης, την τουριστική ανάπτυξη, η οποία, μέχρι σήμερα, δεν σημειώθηκε, σχεδόν καθόλου, στην περιοχή Ελασσόνας, παρά το γεγονός ότι ολόκληρη η περιοχή βρίσκεται υπό τη σκιά του παγκοσμίως γνωστού μυθικού βουνού του Ολύμπου.

Για την εκπλήρωση των πιο πάνω σκοπών, το Μουσείο έχει αναπτύξει πολλές και ποικίλες δράσεις, οι οποίες είναι: Δημιούργησε μια μεγάλη λαογραφική συλλογή που αποτελείται από 2.500 μουσειακά αντικείμενα, τα οποία παραχώρησαν δωρεάν πολλοί κάτοικοι των δύο χωριών, της Ελασσόνας και της ευρύτερης περιοχής της καθώς και άλλων περιοχών της Ελλάδας.

Με έντονες προσπάθειες, διαβήματα και παρεμβάσεις σε διάφορες δημόσιες αρχές και υπηρεσίες, που είχαν διάρκεια δύο χρόνων, το 1997, εξασφαλίστηκε ο οικοπεδικός χώρος είκοσι (20) στρεμμάτων για τις ανάγκες των κτηριακών εγκαταστάσεων του Μουσείου, που βρίσκεται, στους πρόποδες του ορεινού όγκου «Τσιάρα», έναντι του Ολύμπου.

Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, το 1997, έγινε ανάθεση της μελέτης του πρώτου παραδοσιακού σπιτιού στον πολιτικό μηχανικό κ. Χρήστο Βάρσο, ο οποίος ανταποκρίθηκε, ευγενώς, και λίγο αργότερα, εξασφαλίστηκε και η σχετική άδεια οικοδόμησης από την Πολεοδομία, με τη συνδρομή και του Δήμου Ελασσόνας.

Το 1999, το Σωματείο προχώρησε, στη θεμελίωση του πρώτου παραδοσιακού σπιτιού, με δικές του δαπάνες και με πόρους, που προήλθαν από τα έσοδα διαφόρων εκδηλώσεών του, όπως ήταν η αναβίωση του εθίμου «Λουκατσάρια» (1997-2001) και οι ερανικές προσφορές των κατοίκων. Μάλιστα, στις 21 Φεβρουαρίου του 1999 πραγματοποιήθηκε και το παραδοσιακό έθιμο της θεμελίωσης του σπιτιού με όλες τις λατρευτικές και άλλες εθιμικές εκδηλώσεις.

Στη συνέχεια το έργο της ολοκλήρωσης του κτιρίου ανέλαβε ο καποδιστριακός Δήμος Ελασσόνας και, αφού, με ενέργειες του τότε δημάρχου κ. Χρήστου Καραγιάννη, το έργο εντάχθηκε, διαδοχικά, στο Πρόγραμμα Χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης «ΕΠΤΑ» (το 2002) και αργότερα στο Πρόγραμμα του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (το 2006), χωρίς όμως, να ολοκληρωθούν οι εργασίες του, παρά τις διαδοχικές αναθέσεις του σε τρεις εργολαβικές εταιρίες, οι οποίες προκάλεσαν και μακροχρόνιες δικαστικές περιπέτειες.

Τελικά, η κατασκευή του έργου ολοκληρώθηκε το 2009, με ενέργειες του δημάρχου κ. Γεωργίου Πασχόπουλου».

Της Λένας Κισσάβου

Η δήλωση του Προέδρου του Συλλόγου Αγροτικό Εθνογραφικό Μουσείο Αραδοσιβίων κ. Κ. Σαχινίδη:

Το Μουσείο Αραδοσιβίων δεν αποτελεί καθόλου «ομιχλώδες τοπίο»

Κατά του δημάρχου Ελασσόνας κ. Νίκου Ευαγγέλου, καταφέρεται ο Δρ. Κώστας Σαχινίδης, για τα όσα δήλωσε σε ρεπορτάζ της «Ε», σχετικά με το Μουσείο Αραδοσιβίων.

Αναλυτικότερα σε επιστολή του στην «Ε», αναφέρει τα εξής: «Με αφορμή τις συκοφαντικές δηλώσεις του δημάρχου Ελασσόνας Ν. Ευαγγέλου σχετικά με το Μουσείο Αραδοσιβίων που δημοσιεύθηκαν στην έγκριτη εφημερίδα σας στις 16-5-2018, έχω να τονίσω τα εξής:

Οι δηλώσεις του κρίνονται απαράδεκτες για έναν δήμαρχο επειδή όχι μόνο συκοφαντούν και θίγουν προσωπικά τους ανθρώπους του Συλλόγου μας αλλά ταυτόχρονα παραπλανούν και προσβάλλουν τη νοημοσύνη όσων γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα.

Το σωματείο μας δεν θα είχε καμιά αντίρρηση να του παραδώσει τα κλειδιά του Μουσείου αλλά υπάρχουν πολλές επιφυλάξεις, επειδή όλα τα μουσειακά αντικείμενα είναι δωρεές και γι’αυτό είμαστε υποχρεωμένοι να τα διαφυλάξουμε ΄΄ως κόρην οφθαλμού΄΄. Επιπλέον, οι συγχωριανοί μας δεν ξεχνούν το γεγονός ότι ο δήμαρχος αυτός, πριν από δύο χρόνια, δύο φορές, έστειλε φορτωτές και νταλίκες, για να υφαρπάξει το μουσειακό αεροπλάνο που κοσμεί το χωριό μας για να το μεταφέρει σε άλλο χώρο της αρεσκείας του αλλά τελικά δεν τα κατάφερε επειδή οι κάτοικοι πρόβαλαν τα στήθη τους μπροστά στις νταλίκες. Πώς λοιπόν να του εμπιστευθούμε τα κλειδιά με τόσα μουσειακά αντικείμενα, έχοντας πάντα τον φόβο να μην στείλει πάλι νταλίκες για να τα φορτώσει και να τα μεταφέρει αλλού;

Στη δήλωσή του ότι ο Δήμος δεν θα μπορούσε να πληρώνει πάγια έξοδα λειτουργίας ενός κτιρίου για την προσωπική προβολή κάποιου, διαφαίνεται ο φθηνός λαϊκισμός του και η προσπάθειά του να παραπλανήσει το αναγνωστικό σας κοινό, ΄΄κρίνοντας, προφανώς, εξ ιδίων τα αλλότρια΄΄, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι σε κάθε μουσείο στους επισκέπτες προβάλλονται τα εκθέματα που υπάρχουν και όχι τα πρόσωπα που προσφέρουν την εθελοντική τους εργασία.

Ποτέ δεν του ζήτησε κανείς για παροχή ρεύματος σε κανένα ιδιωτικό σπίτι, παρά σε ένα μουσείο, το οποίο επισκέπτονται χιλιάδες ανθρώπων, γεγονός που τιμά τον Δήμο μας και γι’ αυτό δεν επιτρέπεται να μένει στο σκοτάδι για τις όποιες πολιτικές σκοπιμότητες του δημάρχου.

Για ποια ανέξοδη πολιτική μάς μιλά αφού ουδέποτε πρόσφερε στο Μουσείο, ως όφειλε, έστω και την παραμικρή ενίσχυση, όπως έπραξε σε άλλο μουσείο και σε ορισμένους άλλους συλλόγους της απολύτου προτίμησής του αλλά ξέχασε τους πιο πολλούς πολιτιστικούς Συλλόγους του Δήμου μας μαζί με τα χωριά τους, κατά προφανή παράβαση της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας.

Επειδή προσπαθεί να σπιλώσει ανθρώπους του Μουσείου που διέθεσαν τη ζωή και την περιουσία τους για την κοινωνία, τον ρωτάμε να μας απαντήσει τι πρόσφερε ο ίδιος στην τοπική κοινωνία και πόσο ωφέλησε την κοινωνία;

Το Μουσείο δεν αποτελεί καθόλου ΄΄ομιχλώδες τοπίο΄΄ όπως διατείνεται ο δήμαρχος αλλά προσπαθεί ο ίδιος να ΄΄θολώσει τα νερά΄΄, για να αποφύγει τις ευθύνες του. Άλλωστε διαχειριστής των κονδυλίων της Περιφέρειας, με τα οποία κτίστηκε το κτίριο ήταν ο Δήμος.

Όλα αυτά δείχνουν ποιος είναι ο ιδιοκτήτης του κτιρίου δεδομένου ότι ο Σύλλογός μας ουδέποτε έλαβε οποιοδήποτε κονδύλι, ουδέποτε εκδόθηκε στο όνομά του καμιά οικοδομική άδεια και ουδέποτε έχτισε οποιοδήποτε κτίριο. Ας μην επιμένει ο δήμαρχος να παραποιεί την πραγματικότητα με τις αναληθείς δηλώσεις του που παραπλανούν τον κόσμο και ας σεβαστεί τους επισκέπτες του Μουσείου και τους 300 δημότες που υπογράφουν το αίτημα για ηλεκτροδότηση».

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΔΗΜΟΥ ΕΛΑΣΣΟΝΑΣ

Από το γραφείο τύπου του δήμου Ελασσόνας, σε όσα υποστηρίζει σε ανακοίνωσή του ο κ. Σαχινίδης, σημειώνονται τα εξής:
Με τη νέα του ανακοίνωση ο κ. Σαχινίδης αποδεικνύει, πιο ξεκάθαρα από ποτέ αυτή τη φορά, πως γνωρίζει καλά ότι αν δεν ασχοληθεί με τον δήμαρχο Ελασσόνας, δεν θα ασχοληθεί κανείς άλλος με τον ίδιο.
Έχοντας χάσει πλέον το μέτρημα των επιθέσεων που έχει πραγματοποιήσει ο ίδιος εδώ και τέσσερα χρόνια εναντίον του Δημάρχου Ελασσόνας, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να εκτυπώσει και αφίσες με βαρύτατους χαρακτηρισμούς εναντίον του Δημάρχου, αντιλαμβανόμαστε πως πλέον έχει ξεφύγει πέρα από κάθε όριο λογικής: κρατάει αυθαιρέτως για τον εαυτό του το δικαίωμα της «προστασίας μιας πολιτιστικής κληρονομιάς» γιατί, όπως λέει ο ίδιος, «φοβάται» τη συντεταγμένη πολιτεία(!), -η οποία πράττει πάντοτε βάσει νόμιμων αποφάσεων- και θεωρεί πως ο ίδιος είναι ο ιεροκήρυκας της ηθικής.
Επειδή λοιπόν στον τόπο αυτό όλοι γνωριζόμαστε καλά μεταξύ μας, επειδή κάθε ανοχή έχει και τα όρια της, και επειδή είναι πολύ εύκολο με την περιουσία που ανήκει στους πολίτες να βγαίνει κανείς από την ανωνυμία του, καλούμε τον κ. Σαχινίδη, άμεσα, να παραδώσει τα κλειδιά ενός κτιρίου που δεν ανήκει στον ίδιο, αλλά στους πολίτες της επαρχίας, και να σταματήσει κάθε συκοφαντική συμπεριφορά γιατί πλέον τον λόγο θα έχει η δικαιοσύνη.
Υ.Γ: Κάθε πολίτης, πόσο μάλλον ένας «Δρ.» γνωρίζει, ή έστω οφείλει να γνωρίζει, πως κάθε εκλεγμένη αρχή κρίνεται για το έργο της, αλλά και για τα λάθη και τις παραλείψεις της, στο τέλος της θητείας της, και είναι οι πολίτες, εκείνοι που κρίνουν τελικά, τι προσέφερε στην κοινωνία και τι όχι..

Θέματα #ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ #Αραδοσίβια #δηλώσεις #Ελευθέρια #ΘΕΜΑ #Κώστας Σαχινίδης #μουσείο #Νίκος Ευαγγέλου #ΡΕΠΟΡΤΑΖ